Barcelona: Market Update

By Marco van Bruggen on 20. juli 2020

MR Barcelona scaled 1

Marktrapport: Barcelona

Barcelona staat bekend om zijn levenskwaliteit. Creativiteit, kosmopolitisme en innovatie zijn waarden die geassocieerd worden met de stad en die Barcelona erg aantrekkelijk maken om te wonen, werken of bezoeken. In Catalonië waren er in 2019 20.737.029 reizigers en 58.222.342 overnachtingen, waarvan 8.517.891 reizigers en 21.371.417 overnachtingen in de stad Barcelona. ​​41% van de toeristen die Catalonië bezoeken, gaan naar de stad Barcelona.

Bezetting
In 2019 had Barcelona een gemiddelde bezettingsgraad van 80%, met mei, juni en juli als de bestbezette maanden van het jaar. In februari en maart blijft de bezettingsgraad hoog dankzij het grote aantal evenementen en conferenties in de stad. De hotelindicatoren van de stad geven een ADR aan van 135,25, een REVPAR van 106,49 en een gemiddelde bezetting van 80%. Dit is 2,5% meer dan in 2018, volgens het Statistisch Instituut van Catalonië.

Covid-19 Tourism Impact
De coronapandemie heeft het toerisme in de stad ernstig aangetast, en het zal een uitdaging zijn om het toerisme te herstellen. De coronacrisis heeft het MICE-toerisme aanzienlijk beschadigd in een tijd dat Barcelona volgens ICCA op de vierde plaats stond op de wereldranglijst. De situatie van het toerisme na de COVID-19-crisis is van buitengewoon groot belang, aangezien het de sector is die het meeste bijdraagt ​​aan de Spaanse economie, met 14,6% van het BBP en 2,8 miljoen banen (WTTC, 2019). De teruggang in het toerisme heeft invloed op alle sectoren, vanwege de multiplicatoreffecten van toerisme op de binnenlandse productie en het inkomen.

Waarschijnlijk zal het grootste deel van de toeristische sector pas in 2021 terugkeren naar een minimum aan normaliteit. De fiscale en financiële maatregelen, waaronder ERTE, zullen het faillissement van veel bedrijven en het verlies van tienduizenden banen niet kunnen voorkomen.

De zomermaanden laten een ineenstorting van de cijfers zien, waardoor het aantal toeristen ver onder de norm van de stad ligt. Over het hele jaar resulteert de crisis in het verlies van ongeveer 83.000 miljoen euro voor de Spaanse toerismesector en tegen het einde van het jaar een miljoen werklozen in de toerismebranche.

Deze crisis zal de toeristische sector op de korte, middellange en lange termijn op vele manieren veranderen. Op de korte termijn zullen we waarschijnlijk een positieve trend in de richting van plattelandstoerisme gaan zien, aangezien toeristen waarschijnlijk zullen kiezen om met hun eigen auto te reizen en weg van de grote steden zullen blijven. De afname van het toerisme als gevolg van het coronavirus biedt ook kansen om zichzelf opnieuw uit te vinden en het stadstoerisme te innoveren.

Marco 1

About the author

Marco van Bruggen mvanbruggen@horwathhtl.com