Column

Column: Hoteltech 2017

Blog post By Ewout Hoogendoorn

9:20am 05/11/2017

Share this content

Hoteltech 2017

Marriott heeft recent een overeenkomst gesloten met Samsung en Legrand om samen een IoT (Internet of Things) hotelkamer te ontwikkelen. Gepaard met mooie termen als het IoT Guestroom Lab dat ‘powered’ is door Marriott’s eigen ‘Innovation Lab’ in Maryland wordt een hotelkamer ontwikkeld waarin mobiele technologie gecombineerd met spraaktechnologie waardoor je in een ultieme staat van ontspanning verkeert als leisure gast dan wel ultieme prestaties kunt leveren als zakengast. Ga er maar aan staan. Alle applicaties en apparaten kunnen ineens met elkaar praten, een soort Babylonische hotelkamer, maar dan zonder spraakverwarring.

Op de Hoteltech 2017, in november georganiseerd door Hospitality Management, kwamen hiervan al enkele elementen naar buiten. Daar werd ook verder gekeken dan alleen de gadgets en ging het over de achterliggende ratio’s en doelgroepen. Wie heeft nou waar behoefte aan en wanneer? Het gaat van de silent generation (oude mensen die niet durven zeggen dat ze geen bal begrijpen van mobieltjes en zo) via de vroege en late babyboomers (die hebben die dingen wel maar kunnen ze amper echt goed gebruiken) naar de veelgeprezen millennials, die weer worden voorbijgestreefd door de ‘digital aborigini’s’ die letterlijk met een mobieltje in de hand zijn geboren. Dat vertelde visionair Herman Konings die ook vertelde dat de gast tegenwoordig meer voor ‘selfness’ (gericht op actief, verandering, geest/psyche) in plaats van het ouderwetse ‘wellness’ (gericht op passief, balans, lichaam).

Blockchaintechnologie werd, ook voor deze late babyboomer, weer wat begrijpelijker gemaakt als nieuwe technologie waar we in de hele keten van de hotellerie profijt van kunnen hebben. Dat gaat van het reserveren door de gast, tot de specificaties van de afspraken tot aan de betaling, waarbij alles duidelijk is omdat alle afspraken zijn vastgelegd in blokken informatie die voortdurend beschikbaar zijn voor iedereen om in te zien. Bitcoins zijn daar ook mee ontwikkeld. Criminelen hebben inmiddels ook door dat daar geen wetgeving, controles of sancties op van toepassing zijn, waardoor de waardes daarvan door het dak zijn gegaan, vergelijkbaar met de tulpenmanie in de 17e eeuw. De blockchaintechnologie zelf zal de bitcoin moeiteloos overleven, en de basis worden voor nieuwe technologische structuren.

Op de Hoteltech werd ook nog (terecht) een waarschuwende vinger opgeheven vanuit een juridisch perspectief. Per 1 mei 2018 gaat de nieuwe privacy wetgeving in, waarbij iedere ondernemer/ hotelier verplicht is goed zorg te dragen voor bescherming van data, zowel van gasten als van personeel. Dat wordt nog feest als de Guestroom Lab van Marriott klaar is en alle spraakinfo, en links met alle apparaten van de gast gescreend en beveiligd moeten worden, maar het blijft een fraai vooruitzicht!

Deze column is geschreven voor Hospitality Management

This post is tagged with