Blog

Impact van duurzaamheidskeurmerken

Blog post By Ewout Hoogendoorn

12:00am 29/08/2017

Share this content

De impact van duurzaamheidskeurmerken

Hoe groen is uw hotel eigenlijk?

Stedentrip, weekendje skiën of toch een lange rondreis? Wat ze ook kiezen: toeristen overnachten steeds vaker in een duurzaam of ‘groen’ hotel. Volgens Booking.com geeft maar liefst 68 procent van de reizigers hier de voorkeur aan. Ook het aantal gasten dat daadwerkelijk in dit type hotel heeft geslapen, is in 2017 gestegen naar 65 procent. Daarnaast boeken commerciële en publieke organisaties steeds vaker uitsluitend duurzaam gecertificeerde hotels voor hun evenementen en overnachtingen.

Reden genoeg voor hotels om hun duurzame karakter nadrukkelijker op de kaart te zetten. Hoe? Door zich aan te sluiten bij verschillende duurzaamheidskeurmerken. Zo maken ze de mate van duurzaamheid van hun hotel kenbaar richting toeristen én organisaties. Hieronder drie belangrijke keurmerken op een rij.

Green Key
Het grootste keurmerk voor hotels in Nederland is Green Key. Dit is actief in 56 landen en richt zich voornamelijk op verduurzaming van operationele aspecten. In ons land hebben 394 hotels een Green Key-certificaat. De 31 verplichte normen waaraan je moet voldoen om deze te bemachtigen, zijn basismilieunormen die zorgen voor besparingen op het gebied van water, gas, elektra en restafval. Verder kent dit keurmerk drie niveaus: Brons, Zilver en Goud. Om deze te behalen, moeten hotels aan een deel van 82 normen voldoen: respectievelijk 25, 33 en 41. Ondernemers zijn vrij om te bepalen aan welke van deze optionele criteria zij willen voldoen.

Green Globe
Dit keurmerk richt zich op de mate van duurzame prestatie in de hoteloperatie en is vertegenwoordigd in 86 landen. In Nederland staan momenteel 50 hotels onder dit keurmerk geregistreerd. Zij komen hiervoor in aanmerking door in het eerste jaar aan minstens 50 procent van 320 vastgestelde indicatoren te voldoen en dit aantal daarna jaarlijks met 3 procent te laten stijgen. Houden ze dit 5 jaar vol, dan worden ze Green Globe Gold Member. Na 10 jaar behalen zij zelfs een Platinum status.

BREEAM-NL
Dit Nederlandse keurmerk is onderdeel van de Dutch Green Building Council (DGBC) en beschikt over twee labels die relevant zijn voor hotels: Nieuwbouw & Renovatie en In-Use. Het eerste focust op energieprestaties, energieverbruik en materiaalgebruik in vastgoed. Bij In-Use draait het om de exploitatie van het hotel. Momenteel zijn 15 hotels in het bezit van een BREAM-NL certificaat, maar de DGBC verwacht dankzij het vorig jaar geïntroduceerde In-Use label voor hotels een snelle groei door te maken.

Hoe dragen deze keurmerken bij aan de circulaire economie?
Volgens de gemeente Amsterdam hebben keurmerken een positieve invloed op de transitie naar een circulaire economie. De drie keurmerken hierboven hebben namelijk als normen: dematerialisatie, producthergebruik, recycling, inzet van hernieuwbare energie en duurzaam inkopen. Opvallend is dat BREEAM-NL In-Use als enige keurmerk veel waarde hecht aan gebruikte bouwmaterialen. Daarnaast valt er voor de keurmerken nog veel te winnen als het gaat om samenwerking tussen service- en productketens, maar ook rondom kwantitatieve criteria, zoals functionele inzet van systeeminnovaties. Denk aan bijvoorbeeld waterberging, verkoeling, zuivering en afvangen van fijnstof.

Voor niets gaat de zon op
Een keurmerk aan de muur kost hotels geld. Hieronder zie je welke kosten eraan verbonden zijn.
Vergelijking Keurmerken

De toekomst van duurzaamheidskeurmerken
De duurzame standaard binnen de hotelsector wordt nu nog bepaald door keurmerken. Deze zijn voornamelijk gebaseerd op maatregelen die hun waarde al bewezen hebben én algemeen geaccepteerd zijn. Denk aan ledverlichting, waterbesparende douchekoppen of aan de afspraak waarbij je handdoek pas wordt gewassen als je ‘m op de grond achterlaat.

Duurzaamheidskeurmerken maken het voor de middenmoot en achterblijvers aan de ene kant makkelijker om vooruitgang te boeken. Ze zien namelijk precies wat nodig is om te verduurzamen en zijn haast verplicht om aan de basisnormen te voldoen om geen gasten te verliezen. Aan de andere kant zorgt dit juist voor een belemmering van hun creativiteit, omdat eigen initiatieven nauwelijks worden gestimuleerd. Met andere woorden: de huidige criteria leggen eisen op, maar stellen geen doelen. Hier kunnen keurmerken op inspelen door hun criteria frequent te vernieuwen, op basis van de laatste wet- en regelgeving. Daarnaast zullen de koplopers voorlopig als inspiratiebron voor de keurmerken dienen.

Koplopergroep Circulaire Hotels
De gemeente Amsterdam is een initiatief gestart om met acht duurzame ondernemers een Koplopergroep Circulaire Hotels te starten. In deze koplopergroep zal gekeken worden wat een circulair hotel inhoudt en hoe die transitie naar circulariteit tot stand kan worden gebracht. Bij interesse om hierin te participeren kunnen hotels contact opnemen met F.Karsten@amsterdam.nl.
Niet alleen de gemeente geeft in toenemende mate aandacht aan koplopers. Ook investeerders, particuliere beleggers en financiers tonen steeds meer interesse in duurzaam hotelvastgoed. Keurmerken helpen in de waardering van het vastgoed doordat ze de mate van duurzaamheid van het hotelvastgoed transparant te maken.

De besproken keurmerken richten zich op de kwalitatieve criteria van duurzaamheid. Maar welke kwantitatieve criteria hebben invloed op de duurzaamheid van hotels? Wat voor invloed heeft de mate van duurzaamheid op het bedrijfsresultaat? En hoeveel geld hotels kunnen besparen als ze efficiënter omgaan met energie- en waterverbruik en afval? Op deze vragen zijn nog weinig concrete antwoorden gegeven. Tijdens het Horwath HTL Hotel Event 2017 zal een expertpanel hier dieper op ingaan. Op de hoogte blijven? Volg Horwath HTL op LinkedIn voor interessante artikelen!

Co-auteur: Koen van Ewijk