OSTA 2013: Nieuwe hotels goed opgevangen door de markt

Op 4 juni presenteerde Horwath HTL het jaarlijkse HOSTA rapport. Het HOSTA 2013 rapport, de 36e editie, geeft de HOtelSTAtistieken weer van de drie-, vier- en vijfsterrenmarkt in Nederland, België en Luxemburg. Uit het HOSTA rapport blijkt dat zowel de bezettingsgraad als de kamerprijs in 2012 nauwelijks zijn gedaald, ondanks de negatieve economische ontwikkelingen en een sterke toename van het aanbod.

Uit het rapport van Horwath HTL blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in Nederland het afgelopen jaar licht is gedaald, van 67,2% in 2011 tot 66,7% in 2012. De gemiddelde kamerprijs daalde eveneens licht, van € 98 tot € 97. Per saldo daalde de RevPAR in Nederland met 1,5%, van € 66 tot € 65.

De daling in de bezettingsgraad was vooral zichtbaar in de regio Amsterdam & Schiphol, waar de bezetting afnam van 77,8% tot 76,7%. Hiermee ligt de bezetting in de hoofdstedelijke regio nog steeds boven het niveau van 2010, toen de bezettingsgraad voor het eerst sinds de crisis weer was gestegen (van 67,5% naar 75,1%). De bezetting ligt ook nog steeds boven het 30-jarig gemiddelde, dat voor de regio op 74,1% ligt. De gemiddelde kamerprijs bleef in Amsterdam & Schiphol stabiel op € 118; de RevPAR bleef (afgerond) eveneens gelijk op € 91.

Buiten de hoofdstad, in de Provincies, is de gemiddelde bezettingsgraad zelfs iets gestegen, van 60,3% naar 60,5%. De gemiddelde kamerprijs daalde wel met 1,2%, van € 81 tot € 80. De RevPAR daalde eveneens, van € 49 tot € 48.

Stijging van het hotelaanbod

De relatief stabiele resultaten van de Nederlandse hotelmarkt zijn opvallend, gezien de sterke uitbreidingen van het aanbod in 2012. In totaal zijn er in 2012 volgens gegevens van het Bedrijfschap Horeca en Catering 28 meer drie-, vier- en vijfsterrenhotels dan in 2011, en in totaal 2.500 meer hotelkamers. Ondanks deze stijging van 3% in het hotelaanbod, zijn de gemiddelde hotelresultaten dus nauwelijks beïnvloed.

Dat nieuwe hotels snel worden opgenomen in de huidige markt, blijkt nog sterker uit de resultaten van de hotelmarkt in Amsterdam. In de hoofdstad zijn in 2011 1.480 hotelkamers gerealiseerd, en in 2012 nog eens 1.460. In totaal zijn in 2 jaar tijd dus bijna 3.000 hotelkamers bijgekomen; op het bestaande aanbod van 20.500 hotelkamers een groei van bijna 15%. Ondanks deze enorme toename is de gemiddelde bezettingsgraad in Amsterdam & Schiphol tussen 2010 en 2012 gestegen van 75,1% naar 76,7%, terwijl ook de gemiddelde kamerprijs toenam van € 109 tot € 118. Hoewel de enorme pieken van het afgelopen decennium waarschijnlijk voorlopig niet meer behaald worden, liggen de resultaten nog steeds boven het 30-jarig gemiddelde.

Zeker wanneer je bedenkt dat de economie in Nederland in 2012 is gekrompen met 1,0%, is het vermogen van de hotelmarkt om nieuwe aanbieders op te nemen indrukwekkend.

Vooruitzichten

Toch blijven de hoteliers voorzichtig in de vooruitzichten voor 2013 en 2014. Uit de resultaten van het HOSTA 2013 rapport blijkt dat de hoteliers verwachten dit jaar opnieuw een stabiele bezettingsgraad te behalen, op 67,2%. Ook de gemiddelde kamerprijs blijft naar verwachting gelijk op € 97. Voor volgend jaar wordt wel verwacht dat de resultaten zullen toenemen, naar 68,4% bezetting bij een gemiddelde kamerprijs van € 100.

De resultaten over het eerste kwartaal van 2013 geven aan dat de gemiddelde bezettingsgraad ook dit jaar stabiel blijft. Wel is de gemiddelde kamerprijs over het eerste kwartaal voor de meeste hotels gedaald.

De hoteliers verwachten dan ook dat het herstel weliswaar snel kan inzetten, maar dat het nog enige jaren kan duren voordat sprake is van een volledig herstel. Waar 72% van de hoteliers verwacht dat het economisch herstel begint in 2014 of 2015, en 75% verwacht dat ook de hotelmarkt in 2014 of 2015 een herstel laat zien, zal het volledig herstel van de hotelmarkt volgens 47% van de hoteliers pas bereikt worden in of na 2017.

Reputatiemanagement

De ontwikkeling van het internet is van enorme invloed gebleken voor de Nederlandse hotelmarkt. Waar in 2002 nog slechts 11% van de hotelboekingen via internet liep, is dit in 2012 inmiddels 42%. Hiervan gaat slechts een derde via de hotelsite van het hotel of de hotelketen; twee derde gaat via boekingssites zoals Booking.com en Expedia. Tegelijkertijd vertrouwen steeds meer hotelgasten voor het boeken van een hotelkamer op de online reviews op sites als TripAdvisor en Zoover. Online reviews zijn daarmee van groot belang geworden voor het resultaat van een hotel.

Uit het HOSTA 2013 rapport blijkt dat 100% van de Nederlandse hotels de online reviews van het eigen hotel volgt. Het meest wordt daarbij gekeken naar de reviews op Booking.com, Zoover, Tripadvisor en de eigen website. Ook wordt gekeken hoe het hotel wordt besproken op social media zoals Facebook en Twitter.

Waar de reviews goed worden gevolgd, wordt echter nog lang niet overal op gereageerd. Circa 12% van de hotels reageert totaal niet op online reviews. Vooral buiten de regio Amsterdam & Schiphol blijven hotels hierin achter: 21% van de hotels in de provincies reageert niet. Opvallend is dat meer hotels reageren op reviews op social media (66%) dan op sites als Tripadvisor (56%), Booking.com (44%) of zelfs de eigen website (40%).

Uit het onderzoek blijkt niet dat het reageren op beoordelingen een direct effect heeft op de scores. Zo blijkt de gemiddelde score van de deelnemende hotels op Booking.com geen relatie te hebben met de vraag of het hotel de reviews volgt, volgt en reageert of geheel negeert. Wèl blijkt dat de RevPAR van hotels die volgen én reageren op reviews gemiddeld ruim 45% hoger ligt.

Horwath HTL

Het HOSTA 2013 rapport is een uitgave van Horwath HTL. Het onderzoek is gebaseerd op de responses van bijna 500 hotels in Nederland, België en Luxemburg.

Horwath HTL is een internationaal adviesbureau gericht op Hotels, Toerisme en Leisure met meer dan 50 kantoren in 39 landen. In Nederland is Horwath HTL gevestigd in Hilversum. Naast het HOSTA rapport brengt Horwath HTL periodiek het Compensation & Benefits for the Dutch Hotel Industry en het GOSTA rapport (Golfbaanstatistieken) uit.

Marco C. van Bruggen (vanbruggen@HorwathHTL.nl)

Het HOSTA 2012 rapport is te bestellen via het bestelformulier.

 
Profile Image
About The Author

Marco van Bruggen

Business Recovery, Tourism, Valuations, Transactional Advice, Asset Management, Planning & Development
As senior consultant with Horwath HTL, Marco van Bruggen has carried out over 150 market analyses, feasibility studies and valuations for stand-alone and mixed-use projects including hotels, meeting centres, golf courses and leisure facilities in The Netherlands, Belgium and Luxembourg. Notable projects include a study into the hotel market in all 10 municipalities along the Flemish coast, an analysis of hotel development potential and opportunities in the Dutch province of Zeeland and a feasibility study for the extension of hotel and conference facilities of Novotel Amsterdam. Additionally, Marco organises and coordinates all annual and bi-annual market statistics available from Horwath HTL Benelux, including the annual Hotel Statistics (HOSTA). Marco also maintains press relations for Horwath HTL and has written articles for publications such as Hospitality Management, NRIT Magazine and Global Hotel Network.
Senior Consultant @ The Netherlands
view my profile...